unia europejskawysoki kontrast A A A
  • kaplica

    kaplica

    Kaplica Trójcy Świętej

    Informacje, godziny otwarcia, ceny biletów

  • unia

    unia

    1569-2019

    450-lecie Unii Lubelskiej

    Wystawa edukacyjna

  • popc

    popc

    Projekt www.muzeach

  • Wilno

    Wilno

    Lublin – miasto unii Litwy i Polski

    Muzeum Narodowe – Pałac Wielkich Książąt Litewskich w Wilnie, 6 lipca - 24 listopada 2019.

  • lato

    lato

    Lato w Muzeum Lubelskim!

    Wakacyjne warsztaty edukacyjne, czerwiec - sierpień 2019.

  • MZWDRz

    MZWDRz

    Muzeum Lubelskie w Lublinie prowadzi społeczne konsultacje dotyczące kształtu tworzonego oddziału

Bez tytułu, litografia

Wersja do druku Poleć znajomemu

Bez tytułu, litografia, wł. Dom Kultury LSM, fot. Marek Dybek

Litografie Zbrożyny charakteryzuje silne skontrastowanie, wręcz zderzenie, bieli i czerni. Cienka kreska tworzy delikatną sieć, miejscami nabrzmiewa czernią, a jej plątanina przemienia się w czarną plamę. W innych pracach biel, z siateczką czerni, „puchnie”, pączkuje, wręcz się rozrasta. Nie jest to przypadkowo postawiona kreska. Ale nie jest to także zaplanowany od początku do końca gest. Każda kolejna kreska była niespodzianką, Artystka miała wrażenie, że powstaje niezależnie od niej. Prace to efekt skumulowanych w Autorce wrażeń. Jest to zapis jej osobistego świata, wewnętrznych emocji, niepokojów. Trudno oddzielić litografię od rysunku, który był dla Artystki ważną i niezależną formą wypowiedzi. Nie był szkicem czy projektem rzeźby. Zbrożyna napisała: „[…] kiedy rysuję – odzyskuję przytłumione poczucie wolności [...]. Rysowanie jest wędrówką w głąb i wszerz świata”. Rysunek był rodzajem notatnika czy raczej dziennika. „Porządkował przeżyte sprawy, zdarzenia”.
 

Metafora

W 1978 roku Barbara Zbrożyna wzięła udział w organizowanych przez Muzeum Lubelskie Ogólnopolskich Spotkaniach Teoretyczno-Twórczych „Metafora”, które odbyły się w zespole pałacowo-parkowym w Kluczkowicach.

więcej »