wysoki kontrast A A A
  • Zapraszamy do oddziału

    Zapraszamy do oddziału

    Zapraszamy do oddziału

    Oddział - Muzeum Literackie w Lubline
    Filia - Muzeum Józefa Czechowicza

Instalacja Tadeusza Mysłowskiego w Muzeum Józefa Czechowicza

Wersja do druku Poleć znajomemu

Wydarzenie towarzyszy wystawie Tadeusz Mysłowski. Studio/Pracownia.

Wiosnę 1911 roku Achmatowa spędziła w Paryżu (…). Mieszkała na drugim piętrze XVIII-wiecznej kamienicy przy rue Bonaparte. To wówczas bliżej poznała Amadeo Modiglianiego, nikomu nieznanego malarza. Miał 21 lat i był pełnym wdzięku młodym mężczyzną. Wzajemna fascynacja Achmatowej i Modiglianiego przyniosła tamtej wiosny mnóstwo szkiców i rysunków. Achmatowa wspomina: „Nie interesowało go podobieństwo. Interesowała go poza. Rysował mnie ze dwadzieścia razy. Był włoskim Żydem, niski, o złotych oczach, bardzo ubogi. Od razu zrozumiałam, że to ktoś z przyszłością. Wszystkie niemal rysunki przepadły w pierwszych latach rewolucji w domu w Carskim Siole. W domu kwaterowali czerwonoarmiści i spalili rysunki Modiglianiego. Po prostu zrobili z nich skręty”. (…) Chociaż Achmatowa sądziła, że jej akty wykonywane przez Modiglianiego zaginęły, dziś już wiadomo, że na pewno ocalały 23 rysunki z kolekcji Paula Alexandre’a, lekarza, który zafascynowany twórczością Modiglianiego skupował jego obrazy od 1907 roku.

Anna Piwkowska, Achmatowa, czyli Rosja
Warszawa – Kraków 2015

W ramach instalacji zaprezentowano kilka obiektów ze zbiorów artysty: portret Anny Achmatowej, odlew jej ręki oraz grafikę Amedeo Modiglianiego. Poprzez szczególny dobór materiałów ekspozycja przypomina o relacji łączącej włoskiego malarza, rysownika i rzeźbiarza z rosyjską poetką. Na wystawie został zamieszczony również list Szymona Bojki do Tadeusza Mysłowskiego, w którym polski historyk i krytyk sztuki opowiada, w jaki sposób stał się właścicielem oblewu ręki Achmatowej. Dopełnienie wystawy stanowią, przechowywane w zbiorach Muzeum Józefa Czechowicza, rękopisy tłumaczeń Kazimierza Andrzeja Jaworskiego wierszy Anny Achmatowej z lat 20. – 40. XX wieku.

Wydarzenie towarzyszy wystawie „Tadeusz Mysłowski. Studio/Pracownia”.