wysoki kontrast A A A
  • Niepodległa

    Niepodległa

    Czas na Niepodległą

    Oprowadzania kuratorskie po wystawie w sobotę i niedzielę o godz. 10.00 i 12.00.

  • Niepodległa - towarzyszące

    Niepodległa - towarzyszące

    Czas na Niepodległą

    Mały medalier – warsztaty medalierskie, 23 i 24 czerwca, godz. 11.00.

  • Mysłowski

    Mysłowski

    Tadeusz Mysłowski. Studio / Pracownia

    Zamek Lubelski, 21 maja - 29 lipca 2018

  • Kolekcja Iwony i Ireneusza Hofmanów

    Kolekcja Iwony i Ireneusza Hofmanów

    Kolekcja Iwony i Ireneusza Hofmanów

    Zamek Lubelski, 20 czerwca - 17 lipca 2018

Sześć błękitnych obelisków

Wersja do druku Poleć znajomemu

Realizacja Jana Gryki na Wzgórzu Zamkowym

Pierwszy błękitny obiekt Jan Gryka zrealizował w 1997 roku jako wynurzający się z ziemi obelisk. Obelisk zbudowany ze styropianu na skwerze przy Centrum Kultury był osypany ziemią. Został bardzo szybko zniszczony przez okoliczną młodzież - nie dotrwał do otwarcia wystawy. W późniejszym czasie powstało jeszcze kilka różnego typu realizacji w tym obiekty, obrazy i instalacje malarskie zwykle łączące błękit z mąką lub ciastem.


Obecna realizacja odnosi się do „Błękitnego Obelisku” wg projektu Yves Kleina z 1958 roku, który został zrealizowany w Paryżu na Placu Zgody dopiero w 1983 roku. Egipski obelisk jest oświetlony błękitnym światłem. Połączenie znaczeniowe starożytnej cywilizacji Egiptu z awangardową myślą współczesnego zachodu reprezentuje pewien stan świadomości współczesnej cywilizacji, z którą autor osobiście się identyfikuje.


Drugi powód do powstania „Sześciu Błękitnych Obelisków” jest zakodowany w pamięci twórcy jako błękit cerkiewek z Białostocczyzny, który symbolicznie połączył się z barwami Unii Europejskiej. Ustawienie obelisków również ma symboliczny wymiar. Zmierzają one od głównego wejścia Muzeum w kierunku Kaplicy św. Trójcy.


"Sześć błękitnych obelisków" to zapowiedź styczniowej wystawy "Małe Muzeum Drobnych Przejawów Mąki oraz inne wątki". Ta realizacja sumuje doświadczenia artysty związane z poczuciem wolności i je ujawnia poprzez błękit obelisków i błękit światła, które w nich jest zawarte i będzie funkcjonować bez przerwy do zakończenia ekspozycji. Fizyczna struktura obelisków jest błękitna, błękitne jest również światło w nim zawarte, które ciągle pulsuje. Tak więc jest to forma reprezentacji obecnego stanu wolności i jednocześnie forma życzenia, iż ten stan będzie możliwy również w wielu innych miejscach na świecie.