wysoki kontrast A A A
  • Tytus

    Tytus

    Prace Tytusa Dzieduszyckiego-Sasa

    w kolekcji Muzeum Lubelskiego

  • Picasso

    Picasso

    Pablo Picasso - wizerunek wielokrotny

    29 września - 3 grudnia 2017

  • Picasso - wykłady

    Picasso - wykłady

    Wykłady towarzyszące wystawie Pablo Picasso - wizerunek wielokrotny:

    23.11, godz. 18.00 - Wątki klasyczne w twórczości Pabla Picassa, wykład Marcina Lachowskiego

  • Picasso - edu

    Picasso - edu

    Warsztaty towarzyszące wystawie Pablo Picasso - wizerunek wielokrotny

Lwów w grafice

Wersja do druku Poleć znajomemu

Zamek Lubelski, 13 maja - 18 czerwca 2017.

Wystawa czynna od poniedziałku do niedzieli w godz. 10.00-18.00.

Oprowadzania kuratorskie po wystawie: czwartki, godz. 16.00.

Wystawa Lwów w grafice ze zbiorów Lwowskiego Muzeum Historycznego to 80 prac graficznych (miedzioryty, litografie, akwaforty, drzeworyty, wśród nich wiele ręcznie kolorowanych i barwnych), malarskich (akwarele, gwasze) i rysunkowych, przedstawiających Lwów od 1618 do 1934 roku, autorstwa ponad 40 artystów. Twórcami przedstawień są znani malarze i graficy reprezentujący różne szkoły i środowiska europejskie. Są to m.in.: Abraham Hogenberg, Aurelio Passarotti, Francois Perneur, Franz Ksawery Gerstenberger, Antoni Lange, Karol Auer, Teofil Czyszkowski, August Gatton, Maciej Bogusz Stęczyński, Tadeusz Rybkowski, Janusz Wesołowski, Antoni Pilichowski, Stanisław Tondos. Dzięki nim odbywamy podróż przez wieki, podczas której odkrywamy niezwykłe miejsca Lwowa. Część z nich dziś nie istnieje lub zmieniła wygląd. Większość przetrwała, wzbudzając zachwyt różnorodną, wysokiej klasy architekturą, często kilkusetletnią.

Antoni Lange (1774–1842), Widok Lwowa z góry Wronowskich, 1822-1825, papier, gwasz

Wystawa jednocześnie przybliża bogatą historię Lwowa, którego dzieje rozpoczynają się w XIII wieku. Wówczas na brzegach Pełtwi, w miejscu słowiańskiej osady, powstał książęcy gród Daniela (książę Rusi Halicko-Włodzimierskiej), nazwany na cześć jego syna Lwa. W czasach Rzeczypospolitej Lwów był jej bramą na wschód oraz południowy wschód i jednym z ważniejszych miast oraz stolicą rozległego województwa ruskiego. Po I rozbiorze Polski, w 1772 roku podlegał habsburskiej Austrii i został stolicą Królestwa Galicji i Lodomerii. Okres między wojnami światowymi połączył na powrót Lwów z polskimi dziejami. Od 1939 roku znalazł się na terenie ZSRR, jako jedno z miast republiki ukraińskiej. Od 1991 roku, wraz z proklamowaniem niepodległej Ukrainy, został stolicą jednego z jej obwodów.

Przez wieki miasto rozwijało się dzięki zamieszkującej w nim ludności, stanowiącej swoistą mozaikę narodowościową. Wkład różnych grup etnicznych i ich wspólne dziedzictwo przypominają o złożonych politycznie i kulturowo dziejach miasta mającego wiele nazw, Lwów – Lwiw – Leopolis – Lemberg. Niepowtarzalny charakter „Miasta Lwa” – nazywanego także Florencją Wschodu, małym Wiedniem, a nawet maleńkim Paryżem, oraz jego zabudowę i toczące się w nim życie – oddają obiekty eksponowane na niniejszej wystawie.

Panorama Lwowa uwieczniona jest w 13 pracach. Najstarsza z nich, dzieło Hogenberga z 1618 roku, przedstawia miasto otoczone murami obronnymi z jeszcze gotycką i renesansową zabudową. Późniejsze widoki ogólne, w tym imponujący „portret” Perneura z lat 1775–1777, pokazują już Lwów metropolitalny. Większość obiektów obrazuje najciekawsze motywy architektoniczne i urbanistyczne Lwiego Grodu. Na kilku widnieje Ratusz (także stary) i plac Rynkowy z jego pałacami i kamienicami oraz małą architekturą, jak studnie-fontanny Diany i Neptuna. Wspaniała architektura lwowskich świątyń widoczna jest w przedstawieniach katedr: łacińskiej, greckokatolickiej (słynny sobór św. Jura wzniesiony na wyniosłym wzgórzu na miejscu pustelni bazyliańskiej) i ormiańskiej. Równie imponująco prezentują się sakralne założenia dominikanów, bernardynów, benedyktynek, kościół Matki Boskiej Śnieżnej oraz Cerkiew Uspieńska (zwana także wołoską) – najważniejsza świątynia prawosławna z Wieżą Korniakta. Jedna z prac przedstawia także synagogę Złotej Róży.

Portret graficzny i malarski Lwowa dopełniają inne motywy ikonograficzne. Oglądamy Wysoki Zamek, Basztę Prochową, Arsenał Miejski, Strzelnicę, a także gmachy użyteczności publicznej – stary uniwersytet, stary teatr, teatr Skarbka, Ossolineum, Szpital Powszechny.

Wiele prac pokazuje malownicze ulice: Pańską, Katedralną, Boimów, Serbską, Ruską, Szklarską, Blacharską (dziś Iwana Fedorowicza), Grodzickich (dziś Drukarska), Podwalną oraz miejsca promenad jak Wały Hetmańskie (inaczej Dolne Wały – współczesny prospekt Swobody) i Wały Gubernatorskie, a także rozległe place, jak Ferdynanda (dziś Mickiewicza).

Wystawa oddaje niezwykły klimat i atmosferę miasta oraz wspaniałość jego zabytków ze śladami stylów historycznych od gotyku po secesję.

Wystawa została przygotowana przez Lwowskie Muzeum Historyczne ze zbiorów własnych.

Kurator wystawy: Switłana Chawałko (Lwowskie Muzeum Historyczne).
Koordynator wystawy: Renata Bartnik (Muzeum Lubelskie).

Wystawie towarzyszy wydawnictwo albumowe Lwów w grafice autorstwa Switłany Chawałko.

Ekspozycja jest jednym z wydarzeń uświetniających obchody 700-lecia nadania Lublinowi praw miejskich.

Sponsor wystawy:

Zapraszamy na oprowadzania kuratorskie po wystawie: w czwartki o godz. 16.00!

Terminy oprowadzań:

25 maja (czwartek), godz. 16.00;

1 czerwca (czwartek), godz. 16.00;

8 czerwca (czwartek), godz. 16.00;

15 czerwca (czwartek), godz. 16.00.

Prosimy o zapisy pod nr telefonu 81 537 96 30.