wysoki kontrast A A A
  • nieszawa kolonia

    nieszawa kolonia

    Nieszawa Kolonia

    Monografia osady z okresu rzymskiego

  • Awangarda

    Awangarda

    Nowa forma Wielkiego Jutra

    3 czerwca - 30 lipca 2017

  • portret miasta

    portret miasta

    Portret miasta

    30 czerwca - 31 sierpnia 2017

  • Lato w mieście

    Lato w mieście

    Lato w Muzeum

    czerwiec - sierpień 2017

  • P.Maciuk

    P.Maciuk

    Zabytki Lublina w fotografii Piotra Maciuka

    21 lipca - 20 sierpnia 2017

Lublin w akwareli Artura Przybysza

Wersja do druku Poleć znajomemu

Brama Krakowska, czerwiec - sierpień 2017.

Artur Przybysz, rodowity lublinianin, jest jednym z najciekawszych współczesnych akwarelistów podejmujących temat miasta.

Artysta początkowo tworzył w technice olejnej oraz akrylowej, jednak jego największą pasją stała się akwarela. I choć nokturny Artura Przybysza zyskały już popularność, twórca wciąż eksperymentuje, poszukując nowych środków wyrazu. Jego obrazy tworzą barwną mapę Lublina, której unikalność buduje ciepłe światło oraz ugrowa kolorystyka wypełniająca utrwaloną na papierze architektoniczną tkankę miasta. Z niezwykłą umiejętnością artysta oddaje transparencję powietrza oraz aluzyjną grę światła i cienia. W nocnych widokach miasta intuicyjnie utrwala rzeczywistość, a tym samym to co w niej ulotne - krótkotrwałe wrażenie i nastrojowość chwili. Przybysz powraca do tych samych motywów, za każdym razem przetwarzając je, poszukując kadrów malarskich – kreując ten sam wycinek otaczającej go rzeczywistości w zupełnie inny sposób.

W akwarelach wykorzystuje wszystkie walory malarstwa akwarelowego, stosując technikę mokry na mokrym, nie unika eksperymentów z innymi wodnymi technikami mieszanymi, a dzięki przemyślanej kompozycji prac oraz wypracowanemu warsztatowi przedstawia w akwarelach bogactwo niuansów świetlnych zapisanych w przestrzeni obrazu.  Tony barwne nakładane laserunkowo, warstwami stopniowanymi od barw najjaśniejszych po coraz ciemniejsze, pozwalają artyście na uzyskanie efektu ciepłego nocnego portretu miasta. Dla stworzenia iluzji głębi, Przybysz stosuje perspektywę malarską, w której wraz z oddalającymi się planami ciepłe ugry ustępują miejsca zimnym granatom czy czerni. Artysta w celu uzyskania różnorakich efektów świetlnych i fakturalnych wykorzystuje gumę arabską lub fluid malarski. W niektórych akwarelach plama barwna poprzez pozbawienie jej wyraźnych konturów zyskuje charakter autonomiczny. Wówczas rzeczywistość zaczyna ustępować miejsca aluzyjności, w której formy architektury i pejzażu miasta rozmywają się, zatracając swoje jasno zdefiniowane kształty. Akwarele malowane z niezwykła lekkością i swobodą  nie sprawiają jednak wrażenia niedokończonych szkiców. Przybysz rzadko maluje akwarelą w plenerze, lecz zawsze podczas spacerów utrwala kadry lubelskiego Starego Miasta przy pomocy szybkich szkiców lub fotografii, która stanowi wyłącznie zapis subiektywnych odczuć artysty, oraz utrwala bogactwo efektów świetlnych, które później transformuje na akwarele tworzone w pracowni.  Artur Przybysz jest uważnym obserwatorem, zafascynowanym miastem w jego wszystkich odsłonach. W jego pracach ulice czy miejskie rynki otoczone kamienicami, zapomniane podwórka i zaciszne zaułki stają się naocznymi świadkami przeszłości miasta i jego nieustannych przemian - przestrzeniami skrywającymi tajemnice dawnego Lublina. W akwarelach Przybysza rzadko znajdziemy  typowe fotograficzne odzwierciedlenie znanych nam ulic. Artysta w swoich widokach miasta pozbywa się nadmiaru elementów, takich jak szyldy, reklamy czy drogowskazy niejednokrotnie zasłaniające bogate dekoracje lubelskich kamienic. Uwagę skupia natomiast na wybranych motywach, akcentując je światłem i barwą oraz stosując nietypowe kadry architektury.

Kuratorzy wystawy: Anna Syta, Łukasz Wiącek.

Zapraszamy na oprowadzania kuratorskie po wystawie:

6 lipca (czwartek), godz. 16.00;

12 lipca (środa), godz. 12.00.